Hoppa till sidans innehåll

Barmarksträning på distans med grupp 1 v. 51

14 DEC 2020 11:45
  • Skapad: 14 DEC 2020 11:45

Vi saknar er härliga medlemmar och våra gemensamma träningar. Vi hoppas att ni mår bra och håller igång er träning tills vi ses igen!

Här kommer ett nytt förslag till barmarkspass. Det innehåller en blandning av teknik, kondition, rörlighet/balans samt styrka allt för att vi ska bli så väl förberedda som möjligt inför kommande skidsäsong.
Kör så det ryker
😊

 

Uppvärmning: Jogga med stavarna i handen alternativt gå skidgång i ca 10 min till en lämplig backe.

Väl framme vid din backe hitta en yta där du kan göra övningarna nedan för utmaning i balans och rörlighet som är viktiga för oss som skidåkare.

Olympisk rörlighet:
https://www.youtube.com/watch?v=8Z_32D5xqJs&feature=emb_logo

Balans Draken:
https://www.youtube.com/watch?v=8heMCqUkyp0&feature=emb_logo

 

Forsätt uppvärmningen genom att gå skidgång i backen i lätt utmanande takt i ca 5 min.

 

Intervallpass 1:

1)    Skidgång i backe i högt tempo, på toppen gör 10 benböj & 10 upphopp, jogga ned.

2)    Skidgång i backe i högt tempo, på toppen gör 10 armhävningar & 10 situps, jogga ned.

Upprepa 2ggr

Tänk på tekniken i övningen, den ska vara så som du åker skidor, få fram underbenet, arbeta med att rotera höfterna och eftersträva en avslappnad pendelrörelse i armen.

 

Intervallpass 2:

I samma backe kör du elghufs alt skidgång hela vägen med 2 inslag av sprättande skidgång (max insats) i 15 sek.

Upprepa 4 ggr

Elghufs - istället för att springa lufsar du uppför backen med fötterna nära underlaget genom hela rörelsen som att du har skidor under fötterna.

 

Dags för styrka 😊

I backen gör:

1)    Utfallssteg uppför och nedför ”ägget” fartställning.

2)    Balanshopp uppför, jogga ned

3)    Jämfotahopp uppför, jogga ned

 

Forts. ta dig till en lämplig plats för styrkeövningar nedan, du gör dem i vilken ordning du vill i 1 min vardera.

  1. 1.    Dips
  2. 2.    Jägarvila
  3. 3.    Mountain climbers
  4. 4.    Planka
  5. 5.    Jumping Jacks
  6. 6.    Armhävningar
  7. 7.    Benböj
  8. 8.    Rygglyft

Klart 😊, grymt jobbat!


Nu vill vi ledare i grupp 1 önska er alla en riktigt
GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

/Helena, Laila, Ola, Cecilia, Mats och Ove

P.S. Bilden är från Långberget i Värmland

Skribent: Helena Eberil
E-post: Adressen Gömd
  •  Guldsponsorer 

  

 Logotyp Skidome i svart 

Silversponsorer 

Logotyp Madshus i rött och text i svart

Udens logga

Bronssponsorer & Hjärtesponsorer

Alliansloppet

Beso 

Logo Fastighetsakademin i orange med vit bakgrund

La DiagonellaLångbergetProveTeam häsla & friskvårdTorsby skidtunnel & sportcenterValbergsängen

Postadress:
IK Stern - Skidor
IK Stern, Skatås Motionscentrum
41655 Göteborg

Besöksadress:
IK Stern, Skatås Motionscentrum, Stuga 9 (Skidåkaren 7)
41655 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031252605
Fax: 031252605
E-post: This is a mailto link

Se all info