Hoppa till sidans innehåll

Barmarksträning v 45 Idépass för grupp 1

02 NOV 2020 16:07
  • Skapad: 02 NOV 2020 16:07

Varför tränar jag? Detta pass kör vi för att komma ut i friska luften! Syftet med passet är att skapa styrka för att klara av de påfrestningar som skidåkning i innebär. Samt kondition för att klara av och skapa ökat möjlighet till återhämtning i olika typer av terräng.

Uppvärmning: Jogga med stavarna i handen 8 minuter. Medan du joggar kör du 20 st spark i rumpan- 20 st höga knän – 15 st sidohopp per sida- 20 st Indianhopp och 10 rotationer per arm, framåt och bakåt. Stanna sedan och sätt på dig stavarna. Gå Skidgång ca 2 minuter.

Del 1 Teknik:

Hitta här en lämplig backe, är den inte så brant kan den vara längre, är den brant kan du köra kortare. Gör tre vändor med skidgång och två med älghuft. En med skidgång och en med älghuft.

Här är tekniken det viktiga. Upp med blicken, avslappnad axel, bak ordentligt med armen i pendelrörelsen och fram med foten.

Ta sedan av stavarna och kör olika joggning i backen en bit upp; 

1, Trippa på tå 2, Baklänges 3, Långa steg 4, Höga steg 4, jämn fota hopp

Del 2 Intervall:

Här kör vi utan stavar. Syftet är att komma upp i puls och hålla den hela intervallen, för att sedan vila. Det går bra att springa fram och tillbaka på utvald plats. Här tränar vi vår förmåga till återhämtning efter en backe i skidspåret.

Spring/jogga/öka takten så långt du hinner under 4 minuter. Promenera där efter i aktiv vila 1minut upprepa 4 gånger.

Målet är att klara av att hålla samma höga, jämna fart vid alla fyra intervallerna.

Del 3 styrka: IK STERN workout, 3 omgångar

I                            30 sek snabba fötter

K                          40st Höga knän

S                           45 sek jägarvila (sumovila om du saknar vägg)

T                           20st höftlyft

E                           30st knäböj

R                          40st Mountenclimbers

N                          10st armhävningar

Springa 200 m sen vila 1 min

Nerjogg: Promenera/jogga 4 min och stretcha. BRA JOBBAT!!

LYCKA TILL OCH KÖR HÅRT! Hälsningar Cecilia & övriga ledare grupp 1

Skribent: Cecilia Thornström
E-post: Adressen Gömd
  •  Guldsponsorer 

  

 Logotyp Skidome i svart 

Silversponsorer 

Logotyp Madshus i rött och text i svart

Udens logga

Bronssponsorer & Hjärtesponsorer

Alliansloppet

Beso 

Logo Fastighetsakademin i orange med vit bakgrund

La DiagonellaLångbergetProveTeam häsla & friskvårdTorsby skidtunnel & sportcenterValbergsängen

Postadress:
IK Stern - Skidor
IK Stern, Skatås Motionscentrum
41655 Göteborg

Besöksadress:
IK Stern, Skatås Motionscentrum, Stuga 9 (Skidåkaren 7)
41655 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031252605
Fax: 031252605
E-post: This is a mailto link

Se all info