Hoppa till sidans innehåll

Skidträning för samtliga grupper v. 3

18 JAN 2021 18:43
  • Skapad: 18 JAN 2021 18:43

Det är snart tisdag och dags att genomföra veckans tisdagsträning (som ju såklart kan genomföras på valfri/valfria dagar och i valfritt skidspår ;) ).

Vi fortsätter med covid-19-säker träning på distans och presenterar nedan veckans passförslag för vår tisdagsträning. Detta pass är tänkt att kunna användas av samtliga grupper.

Passet är beräknat att ta ca 90 minuter och är tänkt att utföras på en lätt kuperad bana som till exempel den hos Hindås SK.

Uppvärmning:
Kör dig varm men inte svettig under 15 minuter. Under dessa första 15 minuter kör du med stavar

Teknik:
Vår tränare Cristian lade in eminenta instruktioner om träning av diagonalåkning i förra veckan och för de som vill repetera diagonalåkning rekommenderar vi en genomläsning av hans inlägg för vecka 2. För den som tränade på diagonalåkning i förra veckan föreslår vi en utveckling av det passet med åkning utan stavar i lätt kuperad terräng i ca 15 minuter direkt efter uppvärmningen. Poängen med det är att man direkt ser om man vallat rätt eller om man kanske behöver lägga på lite mer fästvalla för att komma upp för backarna. När man åker i lätt kuperad terräng utan stavar får man också ett bra kvitto på om man har rätt teknik i sin diagonalåkning eller om man fuskar lite genom att låta armarna göra det mesta jobbet uppför. En sak som är lätt att glömma är att använda sig av en aktiv armpendel framåt i diagonalåkningen och man får då inte ned all önskad kraft i frånskjutsbenet. I teknikgruppen på tisdagarna brukar vi prata om att man kan visualisera att handen är tung som ett bowlingklot i framåtpendlingen. Kommer ni ihåg? När ni senare under passet kör stakning med frånskjut kan ni även då fokusera på att ha en aktiv pendelrörelse framåt och njuta av den effekt det har på frånskjutet.

Naturliga intervaller:
Nu är det dags att ta upp stavarna. De kommande 50 minuterna är tänkta att köras i kuperad terräng där du anpassar åksätten efter terrängen på ett sätt som känns bra i förhållande till glid och dagsform.

Försök att hålla ett och samma tempo oavsett om det är uppförsbacke eller mer flackt. Försök att ligga på så kallad tröskelfart (bra beskrivning av tröskelfart finns i föregående inlägg med passförslag för v. 2). Kom ihåg att njuta av din åkning och naturen!   

Nedvärmning:
Nu är det dags att varva ned systemet. Kör tio minuter i lugn fart så att slaggprodukter i musklerna kan transporteras bort innan du avslutar. 

Lycka till med passet!

Tips!
Nu har det startats en FB-grupp för längdåkare i Västsverige där man bland annat kan få och ge tips på bra skidspår. Ni hittar gruppen Längdsskidor i Västsverige här:
https://www.facebook.com/groups/1251669345202658/about/

Vi vill också återigen tipsa om eminenta www.skidspar.se för aktuell spårinformation från olika anläggningar.

Skribent: Laila Andersson
E-post: Adressen Gömd
  •  Guldsponsorer 

  

 Logotyp Skidome i svart 

Silversponsorer 

Logotyp Madshus i rött och text i svart

Udens logga

Bronssponsorer & Hjärtesponsorer

Alliansloppet

Beso 

Logo Fastighetsakademin i orange med vit bakgrund

La DiagonellaLångbergetProveTeam häsla & friskvårdTorsby skidtunnel & sportcenterValbergsängen

Postadress:
IK Stern - Skidor
IK Stern, Skatås Motionscentrum
41655 Göteborg

Besöksadress:
IK Stern, Skatås Motionscentrum, Stuga 9 (Skidåkaren 7)
41655 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031252605
Fax: 031252605
E-post: This is a mailto link

Se all info