Hoppa till sidans innehåll

Skidträning v. 2 för samtliga grupper

11 JAN 2021 14:57
  • Skapad: 11 JAN 2021 14:57

Denna veckan, med de fina förutsättningar som finns för skidåkning, kommer här ett skidpass och inte ett barmarkspass.

Vi rekommenderar spår i Borås, Hindås, Ulricehamn eller med ett sämre par skidor i Skatås, Landvetter eller på någon närbelägen golfbana. Skidome är ju som alltid också snösäkert. Kolla skidspar.se för spårstatus på de olika ställena.


Uppvärmning:
Åk några kilometer eller 15 minuter för att komma igång och bli varm. Kör utan stavar den sista halvan av uppvärmningen.

Teknik:
Tänker att det är lämpligt att lägga in ett teknikinslag efter uppvärmningen och vi börjar från grunden med armarna i diagonalåkning.

  • Fortsätt åka utan stavar och under cirka 5 minuter fokusera på att armarna och axlarna skall kännas tunga och armarna skall pendla framåt och bakåt som en riktig pendel.
  • Därefter under 5 minuter, fortsätt med de tunga armarna och axlarna och försök nu också att få fram axlarna och armbågarna i det främre läget. Armen skall dock vara böjd 90 grader i det främre läget där handen rör sig i en drickande rörelse.
  • Under nästa 5 minuter utan stavar, jobba med armpendeln bakåt och att bensparken skall komma när armen pekar nedåt och är på väg framåt. Dvs, synkningen mellan arm och ben. Kommer bensparken för sent beror det ofta på en för dålig/kort bakåtpendel med armen.
  • Ta nu stavarna och fortsätt öva på ovanstående i under ytterligare cirka 15 minuters kontinuerlig åkning.
  • Efter detta övergår fokus till att anpassa frekvens och armdraget efter terrängen. Där det brantar på och går uppför drar vi ett kortare drag bakåt med staven men försöker komma fram med handen och staven lika långt i det främre läget. Detta utan att tappa synken mellan ben och arm. Dvs, bensparken behöver komma lite tidigare då armen inte rör sig lika långt bakom kroppen i de brantare partierna. Kör detta ett par varv eller cirka 15 minuter.

Intervaller:
Därefter går vi på med långa intervaller och kör 5 x 1 km med 2 minuters vila eller 5 x ett varv där vilan skall vara cirka 50% av arbetstiden. Försöker här bibehålla armtekniken som vi övade på tidigare även när det går fort och vid ökad belastning. Tempo ska vara tröskelfart, alltså så fort man kan åka utan att man får mer mjölksyra/laktat än vad kroppen kan hantera och transportera bort. I löptermer brukar man prata om den fart/besltning man 
kan hålla på milen.

Nedvärmning:
Efter detta, avsluta med cirka 10 minuter lugn åkning för att "åka av".

Lycka till!

Skribent: Cristian Bodin
E-post: Adressen Gömd
  •  Guldsponsorer 

  

 Logotyp Skidome i svart 

Silversponsorer 

Logotyp Madshus i rött och text i svart

Udens logga

Bronssponsorer & Hjärtesponsorer

Alliansloppet

Beso 

Logo Fastighetsakademin i orange med vit bakgrund

La DiagonellaLångbergetProveTeam häsla & friskvårdTorsby skidtunnel & sportcenterValbergsängen

Postadress:
IK Stern - Skidor
IK Stern, Skatås Motionscentrum
41655 Göteborg

Besöksadress:
IK Stern, Skatås Motionscentrum, Stuga 9 (Skidåkaren 7)
41655 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031252605
Fax: 031252605
E-post: This is a mailto link

Se all info