Hoppa till sidans innehåll

Skidträning v. 7 för samtliga grupper

15 FEB 2021 19:36
  • Uppdaterad: 15 FEB 2021 19:36

En underbar vinterhelg med både snö och solsken och nu även sportlov för många av våra medlemmar. Kanske du är i fjällen, eller i något närliggande konstsnöspår i t ex Landvetter, Hindås, Borås, …. Har vi tur kanske det kommer lite snö i veckan så att vi får bättre möjlighet att åka på golfbanorna även nere vid kusten. Oavsett var du befinner dig så kan du säkert inom några mils radie hitta finfina spår att träna och öva teknik i.

De tidigare veckornas (v2-v6) träningsprogram har fokuserat på växel 2 - Digonalåkning, växel 3 - Stakning med frånskjut, växel 4 - Stakning, samt tekniker för spårbyte och utförskörning. Om det är någon av dessa växlar och tekniker du känner att du behöver repetera föreslår vi att du går tillbaka till de träningsprogrammen för en genomläsning. Samtliga finns tillgängliga här på hemsidan.

Denna veckas teknikträning vänder sig främst till de mer oerfarna skidåkarna genom att fokusera på växel 1 – Saxning (att saxa är att öppna upp skidorna i ett V och söka fäste genom att kantställa skidorna något). Du tänker kanske att saxning är väl inte så svårt. Nej, så kanske det är men det finns ändå några saker att tänka på för att den ska bli riktigt effektiv. Hur brant backen behöver vara för att du ska saxa är givetvis individuellt och beroende på din skidteknik, styrka, förmåga att få fast skidorna i snön mm. Vi ska också öva på övergångarna mellan de olika växlarna.

Uppvärmning:

Åk några kilometer eller 15 minuter för att komma igång och bli varm. Kör utan stavar den sista halvan av uppvärmningen. Tänk på armpendeln. Har du bakhalt så justera fästvallan inför teknikdelen.

Teknik:

Växel 1 - Saxning. Leta upp en lämplig backe där det finns yta bredvid spåret. Börja med att gå uppför backen. Kom ut i V-position med skidorna och känn skillnaden mellan att ha skidorna plant mot underlaget och kantställda med skidans kant in mot backen. För fram vänster arm samtidigt med höger ben, och vise versa, precis som när du går eller åker diagonal. Sträva efter att räta upp överkroppen och att föra fot och skida framåt för att få tyngdpunkten rakt ner i skidan. Detta ger dig bättre fäste än om du faller fram med överkroppen vilket leder till att tyngdpunkten hamnar långt fram och du kan bli hängande på stavarna samt får svårt att få fast skidan i snön. Rikta blicken upp mot backen.

När du övat på saxningen ett antal gånger ska vi gå över till att träna på växlingen mellan diagonal och saxning. Här är det viktigt med tajmingen. Detta för att du ska få med dig fart och inte stanna upp innan du övergår i saxning. Om du vet att du kommer att behöva saxa i en backe ska du kliva ur spåret och börja saxa medan du har fart under skidorna, dvs innan du ”tvingas” att saxa från noll efter första tjuvsläppet.

Börja en bit innan backen. Åk diagonal fram mot backen och försök hitta tajmingen när det är lämpligt att kliva ur spåret och gå över från diagonal till saxning. Du ska som sagt ha fart under skidorna när du växlar så att du inte behöver gå ut i ett så brett V som du måste göra om du börjar från noll. Ju smalare V du lyckas hålla desto mer fart får du i färdriktningen och du kan arbeta med stavarna närmare kroppen, vilket ger mer kraft framåt. Öva nu detta moment ett antal gånger i backen tills du känner att du hittar tajmingen och börjar få in växlingen och saxningen i kroppen.

Nu när du behärskar samtliga växlar 1 – 4 är det dags att öva på själva växlingen mellan dem. Det gäller att inte tappa fart utan växla vid rätt tillfälle. Åk i ett spår som har både uppförsbackar, nedförsbackar samt plan mark. Fokusera på att hitta rätt växel för terrängen och att växla vid ”rätt” tillfälle så att du kan hålla farten. När du kör utför så övar du på utförsåkning enligt teknikinstruktionen från vecka 5. Om du kör ett spår flera varv så jämför hur det känns från varv till varv. Variera tempot och få upp flåset.

Nedvarvning:

Efter detta, avslutar du med cirka 10 minuter lugn åkning för att "åka av".

Lycka till!

Skribent: Ola Ahlqvist
E-post: Adressen Gömd
  •  Guldsponsorer 

  

 Logotyp Skidome i svart 

Silversponsorer 

Logotyp Madshus i rött och text i svart

Udens logga

Bronssponsorer & Hjärtesponsorer

Alliansloppet

Beso 

Logo Fastighetsakademin i orange med vit bakgrund

La DiagonellaLångbergetProveTeam häsla & friskvårdTorsby skidtunnel & sportcenterValbergsängen

Postadress:
IK Stern - Skidor
IK Stern, Skatås Motionscentrum
41655 Göteborg

Besöksadress:
IK Stern, Skatås Motionscentrum, Stuga 9 (Skidåkaren 7)
41655 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031252605
Fax: 031252605
E-post: This is a mailto link

Se all info